چکیده :
این مقاله با هدف دستیابی به شناخت درست از میراث به جامانده از فقه ی اسلام و با روش توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است. در مقاله پیش رو در صدد پاسخیابی برای این سؤال اصلی هستیم که ماهیت حکومت دینی و دلائل آن از منظر فریقین چیست؟ حاکمیت بالذات فقط مختص خداوند متعال است؛ ازاینرو حکومت در حقیقت امانتی در دست حاکمان بشری است. تمام حکومتهایی که تاکنون شکل گرفته است، برحسب جهانبینی، یا حکومت الهی بودهاند (مانند حکومت پیامبران (صلی الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام) و نائبان آنها) یا حکومت طاغوتی؛ که این امر منجر به پیدایش نظریههای ی متعدد پیرامون حکومتداری و اختلافات عمده بین جوامع مختلف، خصوصاً مسلمانان شده که نمونه بارز آن اختلاف امت اسلامی پس از رحلت رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) پیرامون جانشینی آن حضرت است. ما در این مقاله پس از بیان ماهیت حکومت و حکومت دینی و انواع حکومتها به این نتیجه خواهیم رسید که مبانی مشروعیت حکومت، نزد هریک از فریقین با حفظ مشترکات، متفاوت است.
دانلود اصل مقاله در پایگاه اندیشوران حوزه به آدرس
در قسمت تخصص ها، سیدرضا جباری، مقالات
چاپ مقاله با عنوان «بررسی اطفال مولود حاصل از تلقیح مصنوعی در آینه فقه و حقوق اسلامی»
چاپ مقاله با عنوان «ماهیت حکومت دینی و دلائل آن از منظر فریقین»
مقاله دکتر سیدرضاجباری با عنوان«نسب شناسى در تلقیح مصنوعى»
مقاله دکتر سیدرضاجباری با عنوان«قاعده المومنون عندشروطهم با تأکیدبرکتاب القواعد الفقهیه »
مقاله دکتر سیدرضاجباری با عنوان«جایگاه اجماع از منظر امامیه و اهل سنت»
مقاله دکتر سیدرضاجباری با عنوان «بررسی رویکرد فقه اسلامی درباره نسب مولود حاصل از تلقیح مصنوعی»
مقاله نویسنده دکتر سیدرضاجباری با عنوان «بررسی فقهی حقوقی حکم بیع معاطات در فقه امامیه و اهل سنت»
حکومت ,مقاله ,دینی ,صلی ,الله ,فریقین ,حکومت دینی ,دینی و ,پس از ,صلی الله ,الله علیه
درباره این سایت